Friday, June 20, 2008

Hikmah?

ive been spending less time in front of the computer.



been jumpy and dragging along the golf club whenever im alone. and my phone has never been apart eversince. :(


he's back. like really back. why now? when everythings just going on fine. but would it be finer with him back? i dont know. its always been "i dont know" with him. but he seems so sure this time. so sure that i believe him. or is it because i want to believe him? confused he says. thats also what he said. do guys get confusion syndromes or something? especially concerning this issue! geez.






Ya ALLAH, im nothing without You. i beg for your help. help...

p.s: inspire me.

8 comments:

  1. do guys get confusion syndromes or something? especially concerning this issue! geez. <-- YES THEY ARE!!

    but you.. dont ever get confused by their confusion.
    from my case review..
    if MAN get confused.. it does mean that HE has OPTION.
    and we are also just one of their options.
    being an option is not a good news
    it is a NIGHTMARE !!!!
    op sorry.emotional lebih plak... hahahahahaha

    ReplyDelete
  2. Kadangkala Allah hilangkan sekejap matahari
    Kemudian Dia datangkan pula guruh dan kilat
    Puas kita menangis mencari di mana matahari
    Rupa-rupanya Allah nak hadiahkan kita pelangi

    :D best kan kate2 ni? my personal favourite whenever i'm down ;)

    ReplyDelete
  3. setiap apa yang berlaku pasti ada HIKMAHNya..samaada untuk mendekatkan kita padaNa atau Dia terlalu sayang kan kita..
    kata Maulana Zakariyya (penulis buku Taklim) "Yang terbaik itu adalah apa yang telah terjadi..") kita perlu fikir setiap apa yang berlaku mesti ada kebaikan...
    Satu je yang perlu kita buat..Doa Pada Allah SWT JIKALAU ADA KEBAIKAN MAKA DEKATKANLAH IA DENGAN KITA...JIKALAU ADA KEBURUKAN MAKA JAUHKANLAH IA.....AMEEN....

    ReplyDelete
  4. laili: very true. but.. hmmm..

    kak nad: sweetnya kata2 tu. yupp, pelangi yg ALLAH nak bg tu juz tak muncul lagi. TQ kak nad.. :)

    kak piah: welcome to my blog! sgt2 btul apa kak piah tulis tu n kata2 maulana zakariya tu pun mmg tepat. kena sangka baik utk semua perkara kan? n kena sabar. TQ kak piah. AMEEN.

    May ALLAH bless u all. :)

    ReplyDelete
  5. Ada cerita dalam kitab-kitab lama; ketika Allah nak ciptakan akal dan nafsu.

    Mula-mula Allah ciptakan akal. Kemudian, Allah tanya akal, "Siapakah Aku?"

    Akal dengan rasa takut menjawab,"Kau Tuhanku, dan aku hambaMU yang pacal"

    Kemudian, Allah masukkan akal ke dalam jasad manusia pertama iaitu Nabi Adam a.s.Akal telah lulus ujian dari Allah.

    Kemudian, Allah jadikan nafsu dan sebelum Dia masukkan ke dalam Jasad nabi Adam, Allah bertanya soalan yang sama kepada nafsu.

    "Siapakah AKU?"

    Dengan sombong, nafsu menjawab. "Gua-gua arrr,, lu lu arrr"

    Allah yang murka dengan jawapan itu telah merejam nafsu di dalam api neraka jahanam selama seberapa seketika. Ada yang aku dengar kata seminggu.

    Kemudian, Allah panggil semula nafsu dan bertanya soalan yang sama. Dengan nada yang sedikit lemah tp masih angkuh, nafsu jawab "Hang hang arr,, aku, aku arrrr"

    Lagi sekali Tuhan rejam nafsu dalam neraka jahanm. dengan tepoh yang sama.

    Kali ketiga, Allah memanggil nafsu dan bertanya lagi. Kali ini, br lah nafsu menjawab, "Kau Tuhanku. Aku, hambaMu"

    Nafsu telah lepas ujian dan dmasukkan ke dalam manusia.

    Azie, dalam apa jua keadaan untuk buat keputusan, penggunaan akal perlu digunakan sebaik mungkin. Dari cerita yang ayah aku selaku bacakan dari kitab-kitab agama ni, nafsu itulah yang akan buat kacau. Dalam kita cuba cari penyelesaian yang terbaik, perasaan kita akan cuba rosakkan apa yang akal sedang fkirkan. Ingat, Tuhan ciptakan wanita dengan 9 nafsu dan 1 akal. Lelaki berbeza. dengan 9 akal yang ada pada lelaki, kekadang banyak helanya. Namun, mungkin ada kebenaran sebenarnya. Apa pun, dekat diri dengan Pencipta. Dari bantuan Dia, kita akan dapat sesuatu yang terbaik.

    Moga berkat hdp anda.

    ReplyDelete
  6. terima kasih jazlee di atas peringatan tersebut. ku sangat hargainya. :)
    Ameen.

    ReplyDelete
  7. ok i'm lost. like everyone has an idea siapa "him".
    tukang kebunkah? andy estranged kah? sm salimkah?
    masih menjadi misteri.
    demm.demm.
    siapa "him"?

    anyway..being frank cant really assure u the definite answers..
    i was being frank
    tho in the end it wasnt really logic that did d speaking..
    it was more of d work of emotional expressions..
    that's why the "i dont know" comes by..

    in my case i dont know who ure talking about..ngeahaha...
    siapa himm..siapa siapa..

    ReplyDelete
  8. herne, u know wut. they all have no clue who's "him" too.
    tapi semua bagi nasehat cam tau je kan? bagus btula diorang ni. HAHA.

    oh n yes, the work of emotional expressions. i like that. finally i have an excuse of why saying "i dont know" is the best answer.

    ReplyDelete